Blog tudung online saya January Sale!!! Free Delivery


Sunday, January 2, 2011

Pengalaman Breast Feeding (BF) saya - Episod 1

Saya berpengalaman BF sepenuhnya selama 1yr 1mth (umur anak ke-3 saya). Ini adalah kali pertama saya buat full-BF. Masa anak 1st dan 2nd, saya hanya menyusukan mereka dalam 4-5 bulan sahaja. Masa tu, mungkin kurang information, menyebabkan tak rasa pun nak buat full-BF ni. Persekitaran keluarga juga menggalakkan menggunakan Formula Milk(FM) untuk kemudahan anak-anak di tinggalkan kepada penjaga ketika bekerja.

Bila saya mengandung anak ke-3, terdetik di hati saya untuk mencuba full-BF. Mungkin sebab saya banyak terbaca info pasal BF ni, tambah lagi celebrity Wardina yang sibuk tu pun boleh buat, ... terasa macam terpanggil untuk buat perkara sama. Setakat information, memang banyak dalam internet. Dan lagi, saya tak rasa susah pun untuk memerah susu ibu manually (sedikit pengalaman memerah ketika anak 1st)... Walaupun saya tak terlintas untuk membeli sebarang pump, saya tetap berazam nak apply full-BF, even manually..

Kenapa saya tak rasa nak beli breast pump? Melalui pembacaan saya dalam banyak laman web, saya merumuskan, pump yang murah (RM3-400) tak berapa practikal, dan mungkin menyusahkan atau mungkin jadi tak berbaloi membelinya. Hanya pump mahal mcm Medela FreeStyle jer yang berbaloi dan practical untuk career mummy.. pendapat saya ketika itu la... tapi, just incase, masa buat persediaan utk kelengkapan bayi, saya beli juga manual pump yang berharga dlm RM40, since, ini pengalaman pertama saya nak pump bersungguh2 dlm masa pantang, utk stok masa bekerja nanti.. apa2 hal, tak la rasa rugi sangat kalau tak berguna...

Bila da masuk masa pantang, saya pun, mula buat stok.. botol2 for storage saya byk beli online (http://www.srisuri.com/store/). Sejujurnya, saya hanya menggunakan manual-pump saya tu 1 kali sahaja (1 stok botol)... sebabnya, sakit tangan/otot nak tekan pump tu kuat.. then, dia punya corong yang melekat pada breast tu keras, leceh nak betul2 kan lekapan pada breast... etc.. so, sepanjang pantang, saya buat stok dgn manually (my hands)... tak la banyak sangat dapat... lenguh jugak la tengkuk dan tangan, tapi, hasil nya OK, berbaloi la lenguh2 pun....

To be continue ...

No comments:

Post a Comment